Witaj na Forum Autyzmu
Rozmiar czcionki
Zaloguj

Pierwsze objawy autyzmu -- wczesne wykrywanie

Wczesne wykrycie niepokojących symptomów i skierowanie dziecka do specjalisty umożliwia jak najwcześniejsze rozpoczęcie zajęć z dzieckiem. Wraz z wiekiem spada plastyczność układu nerwowego i efekty terapii są mniejsze. Zarówno w Polsce, jak i na świecie sytuacja ulega poprawie i zaburzenia autystycznego spektrum są wykrywane coraz wcześniej.
 
 
Rodzice na ogół zaczynają niepokoić się o rozwój swoich dzieci zazwyczaj ok. 15-24 miesiąca życia - 80% rodziców zauważyło nieprawidłowości przed drugimi urodzinami (Giacomo i Fombonne,1998). Jeśli zgłaszają swoje obawy lekarzowi pediatrze, bardzo często w odpowiedzi słyszą, że należy poczekać, ponieważ dziecko może z tego wyrosnąć. Taka postawa prowadzi do tego, że dziecko znacznie później rozpocznie terapię. W Stanach Zjednoczonych dziecko otrzymuje diagnozę średnio dopiero w wieku 5 lat (CDC, 2002)
 
Na ogół między pierwszą wizytą dziecka u lekarza a postawieniem diagnozy autyzmu mija ponad dwa lata i niestety na ogół dopiero po tych dwóch latach rodzice zapisują dziecko na terapię. U podłoża opóźnionego rozpoznawania zaburzeń spektrum autyzmu leży kilka przyczyn:
  • niewiedza specjalistów,
  • ograniczony kontakt z dzieckiem, brak współpracy i motywacji podczas badania może być interpretowany jako nieśmiałość, itp.
  • brak symptomów specyficznych wyłącznie dla autyzmu
  • różnych czas występowania pierwszych objawów  i różne objawy u różnych dzieci
  • zmieniające się kryteria diagnostyczne i definicja autyzmu
  • brak zidentyfikowanych markerów biologicznych determinujących występowanie autyzmu
 
Na podstawie badań (Osterling i Dawson, 1994; Werner i in., 2000) wyróżniono najwcześniejsze objawy autyzmu, wymienione poniżej:
  1. brak reakcji na własne imię – 1 rok życia (8-10 mies.)
  2. brak wskazywania – 1 rok życia (10-12 mies.)
  3. brak współgrania emocjonalnego z opiekunem – 1 rok życia
  4. brak kontaktu wzrokowego – 1 rok życia
  5. brak uśmiechu w sytuacjach społecznych – 1 rok życia
  6. brak adekwatnych reakcji emocjonalnych – 1 rok życia
  7. brak właściwej ekspresji mimicznej – 1 rok życia
  8. pasywność w trakcie interakcji – 1 rok życia
  9. krótki czas patrzenia na ludzi – 1 rok życia

 
Bibliografia
 
CDC (2002). Prevalence of autism spectrum disorders – autism and developmental disabilities
monitoring network. Centers for Disease Control and Prevention. Autism and Developmental
Disabilities Monitoring Network Surveillance Year 2002 Principal Investigators.
 
Giacomo, A. D. i Fombonne, E. (1998). Parental recognition of developmental abnormalities in
autism. European Child and Adolescent Psychiatry, 7, 131–136.
 
Osterling, J. i Dawson, G. (1994). Early recognition of children with autism: a study of first
birthday home videotapes. Journal of Autism and Developmental Disorders, 24, 247–257.
 
Werner, E., Dawson, G., Osterling, J. i Dinno, N. (2000). Brief report: Recognition of autism spectrum disorder before one year of age: a retrospective study based on home videotapes. Journal of Autism and Developmental Disordes, 30, 157-162.

Notatki z wykładu pt. ,,Autyzm u dzieci" profesor Ewy Pisuli, prowadzonego na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Chcesz coś dodać od siebie? Chciałbyś zgłosić swoje uwagi? Skomentuj ten artykuł na forum. Zapraszamy!
Jeśli jesteś w stanie pomóc innym dzieląc się swoimi doświadczeniami: napisz artykuł poradnika. Opisz, jak zdobyć diagnozę, jak ubiegać się o miejsce w przedszkolu, jak przebrnąć problemy z ZUSem albo jakie książki polecasz.
Nie bój się eksperymentować, Twoja porada będzie widoczna na spisie porad dopiero gdy będzie gotowa.