Witaj na Forum Autyzmu
Rozmiar czcionki
Zaloguj

CHAT – Kwestionariusz Autyzmu w Okresie Poniemowlęcym

Kwestionariusz Autyzmu w Okresie Poniemowlęcym (ang. Checklist for Autism in Toddlers, CHAT) jest narzędziem przeznaczonym dla lekarzy pediatrów, pozwalającym na wychwycenie dzieci z charakterystycznymi dla autyzmu objawami  podczas przesiewowych badań dwulatków. Jeśli lekarz zaobserwuje niepokojące objawy powinien skierować dziecko na dalsze badania. Wczesne wykrycie nieprawidłowości w rozwoju dziecka umożliwi wczesne rozpoczęcie interwencji, od czego zależy jej skuteczność.
 

Na dole strony znajduje się wersja do pobrania w postaci pliku w formacie pdf.

Informacja dla rodziców: Kwestionariusz ten może pomóc wychwycić Państwu pierwsze niepokojące symptomy. W takiej sytuacji należy koniecznie udać się do lekarza pediatry i skonsultować swoje obawy. Nic nie zastąpi specjalistycznego badania.


CHAT – Kwestionariusz Autyzmu
w Okresie Poniemowlęcym

S. Baron-Cohen, J. Allen, C. Gillberg




CZĘŚĆ A. Zapytaj rodzica:

  1. Czy Twoje dziecko lubi być huśtane, podrzucane na kolanach, itp.? TAK / NIE
  2. Czy Twoje dziecko interesuje się innymi dziećmi? TAK / NIE
  3. Czy Twoje dziecko lubi wspinać sie na różne rzeczy, np. wspinać się po schodach ? TAK / NIE
  4. Czy Twoje dziecko lubi bawić się w ,,A ku-ku” lub w chowanego? TAK / NIE
  5. Czy Twoje dziecko kiedykolwiek UDAJE na przykład, że robi herbatę, używając naczyńzabawelub udaje, że robi coś innego? TAK / NIE
  6. Czy Twoje dziecko kiedykolwiek używa swojego palca wskazującego żeby pokazać, że o coś PROSI? TAK / NIE
  7. Czy Twoje dziecko kiedykolwiek używa swojego palca wskazującego żeby pokazać Ci, że jest czymś ZAINTERESOWANE? TAK / NIE
  8. Czy Twoje dziecko potrafi bawić sie właściwie małymi zabawkami (np. samochodami lub klockami), a nie tylko brać je do buzi, manipulować nimi bezmyślnie lub rzucać je na ziemię? TAK / NIE
  9. Czy Twoje dziecko przynosi Ci (rodzicowi) kiedykolwiek przedmioty, by coś Ci POKAZAĆ ? TAK / NIE


CZĘŚĆ B. Obserwacje osoby badającej:

  1. Czy podczas spotkania dziecko nawiązało z Tobą kontakt wzrokowy ? TAK / NIE
  2. Przyciągnij uwagę dziecka, następnie wskaż w pokoju interesujący przedmiot i powiedz: ,,Popatrz! To jest (nazwa zabawki) !” Obserwuj twarz dziecka. Czy dziecko spogląda, żeby zobaczyć to, na co wskazujesz ? TAK* / NIE
  3. Przyciągnij uwagę dziecka, następnie daj mu malutką filiżankę-zabawkę i czajniczek i powiedz: ,,Czy potrafisz zrobić herbatę ?” Czy dziecko udaje, że nalewa herbatę, pije ją itp.? TAK** / NIE
  4. Powiedz do dziecka: ,,Gdzie jest światło ?” lub ,,Pokaż mi światło.” Czy dziecko WSKAZUJE swoim palcem wskazującym światło ? TAK*** / NIE
  5. Czy dziecko potrafi zbudować wieżę z klocków ? (Jeżeli tak, to z ilu?) (Liczba klocków………). TAK / NIE


* Wpisz TAK, gdy upewnisz się, że dziecko nie spogląda po prostu na Twoją rękę, lecz na przedmiot, który mu wskazujesz.
** Wpisz TAK, gdy zaobserwujesz inny przykład udawania w zabawie.
*** Jeżeli dziecko nie rozumie słowa “światło”, zapytaj o misia lub jakiś inny nie będący w zasięgu ręki przedmiot. Aby można było zaznaczyć TAK, dziecko musi patrzeć na Twoją twarz podczas czynności wskazywania tego przedmiotu.

 

Klucz do interpretacji CHAT


Obszary, w których rozwój dzieci z autyzmem przebiega prawidłowo i odpowiadające im punkty kwestionariusza:

  • zabawy w kontakcie fizycznym z opiekunem – A1
  • rozwój ruchowy – A3
  • wskazywanie protoimperatywne – A6
  • zabawy funkcjonalne – A8


Obszary, w których rozwój dzieci autystycznych jest nieprawidłowy i odpowiadające im punkty kwestionariusza:

  • zainteresowania społeczne – A2
  • zabawy społeczne – A4
  • zabawy “w udawanie” – A5 B3
  • wskazywanie protodeklaratywne – A7 B4
  • dzielenie (wspólne pole) uwagi – A9


Pozostałe punkty kwestionariusza CHAT:

B1 oraz B2 sprawdzają rzeczywistą interakcję społeczną, B2 także śledzenie wzrokiem
B5 dla odróżnienia ciężkiego upośledzenia umysłowego.

 

PodglądZałącznikWielkość
CHAT.pdf52.64 KB
Miasto: Rzeszów

dominika

Chcesz coś dodać od siebie? Chciałbyś zgłosić swoje uwagi? Skomentuj ten artykuł na forum. Zapraszamy!
Jeśli jesteś w stanie pomóc innym dzieląc się swoimi doświadczeniami: napisz artykuł poradnika. Opisz, jak zdobyć diagnozę, jak ubiegać się o miejsce w przedszkolu, jak przebrnąć problemy z ZUSem albo jakie książki polecasz.
Nie bój się eksperymentować, Twoja porada będzie widoczna na spisie porad dopiero gdy będzie gotowa.