Witaj na Forum Autyzmu
Rozmiar czcionki
Zaloguj

Deficyty teorii umysłu u dzieci z autyzmem

Liczne badania donoszą o deficytach teorii umysłu (ang. Theory of Mind, ToM) u pacjentów z autyzmem (Brüne et al., 2006; Colle et al., 2007),  inne z kolei wykazują, że nie wszystkie przypadki autyzmu wiążą się z takimi deficytami (Dahlgren S.O., Trillingsgaard A., 1996; Peterson C.C., 2005).  Autyzm  to zaburzenie o nieznanym mechanizmie patogenezy i złożonej, wieloczynnikowej etiologii (Volkmar et. al., 2005). Na heterogenny charakter przyczyn autyzmu wskazuje również bardzo duże kliniczne zróżnicowanie pacjentów. W związku tym wydaje się być prawdopodobne, że deficyty ToM mogą występować nie u wszystkich pacjentów.

 

Przy użyciu technik neuroobrazowania, takich jak np. MRI, czy fMRI wyodrębniono regiony mózgu, które ulegają aktywacji w zadaniach związanych z teorią umysłu – są to m.in.: kora oczodołowa, bruzda skroniowa górna, przednia kora zakrętu obręczy, zakręt wrzecionowaty czy ciało migdałowate, których nieprawidłowości wykryto u pacjentów z autyzmem (Amaral et al., 2008).

  1. Amaral,  D.G., Schumann, C. M., Nordahl, C.W. (2008). Neuroanatomy of autism. Trends in Neurosciences 31(3): 137-145.
  2. Brüne, M., Brüne-Cohrs U. (2006). Theory of mind –evolution, ontogeny, brain mechanisms and psychopathology. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 30: 437-455.
  3. Colle, L., Baron-Cohen S., Hill J. (2007). Do Children with Autism have a Theory of Mind? A Non-verbal Test of Autism vs. Specific Language Impairment. Journal of Autism and Developmental Disorders 37:716–723.
  4. Dahlgren, S.O., Trillingsgaard A. (1996). Theory of mind in non-retarded children with autism and Asperger's syndrome. A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry 37(6):759-63
  5. Peterson, C.C. (2005). Mind and Body: Concepts of Human Cognition, Physiology and False Belief in Children with Autism or Typical Development. Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol. 35(4) 487-497.
  6. Volkmar, F. R., Paul, R., Klin, A., & Cohen, D. (2005). Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders, vol. 1. John Wiley & Sons, Inc. New Jersey.
Chcesz coś dodać od siebie? Chciałbyś zgłosić swoje uwagi? Skomentuj ten artykuł na forum. Zapraszamy!
Jeśli jesteś w stanie pomóc innym dzieląc się swoimi doświadczeniami: napisz artykuł poradnika. Opisz, jak zdobyć diagnozę, jak ubiegać się o miejsce w przedszkolu, jak przebrnąć problemy z ZUSem albo jakie książki polecasz.
Nie bój się eksperymentować, Twoja porada będzie widoczna na spisie porad dopiero gdy będzie gotowa.